Archetyp Tricker – żartuję i radzę

Żart jest wtedy, kiedy wszyscy możemy się razem pośmiać. Ale kiedy robisz coś, co jest złośliwe, niemiłe i przykre dla drugiego, to nie jest żart. To okrucieństwo.

Zwiadowcy. Pojedynek w Araluenie, John Flanagan

 

Zawsze żartuje się z rzeczy, które nas przerażają.

Zielona Mila, Stephen King

 

Humor jest najwspanialszym bogactwem życia. Śmiejcie się ze swych omyłek, czerpiąc z nich jednocześnie naukę. Trudności życiowe obracajcie w żart, ale starajcie się przezwyciężać je.

Ania na Uniwersytecie, Lucy Maud Montgomery


To ten, którego żarty wciąż się trzymają. Sprawi, że czas nie będzie się dłużyć, a niebezpieczna przeprawa stanie się łatwa to przejścia. Postara się o to, by jego towarzysze wciąż mieli uśmiech na ustach, by potrafili roześmiać się i nie brać wszystkiego zbyt poważnie.

Tricker to zabawny towarzysz Bohatera. Umili czas rozmową i żartem. Nie brakuje mu figlarności czy pragnienia zmiany. I chętnie zjawi się podczas podróży.

Kim jest archetyp Trickera?

Tricker dawno zapomniał czym jest powaga. Za to doskonale zna wszelkie żarty i psoty, które wywołają uśmiech na twarzy jego towarzyszy. Pomoże Bohaterowi nabrać dystansu do siebie i swoich potknięć podczas podróży. W razie potrzeby ściągnie też go na ziemię, by wybujałe ego nie poniosło go hen za horyzont.

Przy nim napięta atmosfera przestaje istnieć. Wystarczy jeden dowcip Trickera, by ją rozładować. Jeśli tego nie zrobi, jego towarzysze mogą wyczerpać się emocjonalnie. Znana jest mu też zasada: wiele łez, szczypta śmiechu.

Wiele zadań jednej postaci

Tricker poza rozśmieszaniem, służy radą i wskazówkami. Wykazuje się sprytem, dzięki czemu zwycięstwo w walce z silniejszym od siebie wrogiem staje się realne. Dlatego przydaje się, by pomóc Bohaterowi wyjść z opresji. Jednak nie zawsze stoi po stronie Bohatera i może też doprowadzić go do zniszczenia.

Czasami Tricker dla przyjemności lubi trochę namieszać. Nie zawsze jego żarty służą rozbawieniu i sprawieniu radości, ale ale czasem też mogą wywołać awanturę. Bywa tak, że skłóci swoich przeciwników, dzięki czemu zyska czas na ucieczkę.

Jego zachowanie wpływa też na inne postacie, które zmieniają się, dojrzewają, choć on sam wciąż pozostaje niezmienny.

Trickerstwo innych postaci

Tricker może zakładać różne maski. Czasami stanie się dla Bohatera Sprzymierzeńcem, kiedy indziej Cieniem. Jako neutralna postać nie będzie nikomu służyć, a jedynie zadba o swój o własny interes.

Nie tylko ludzie mogą zostać Trickerem, ale też zwierzęta i inne postacie. Chociaż pozornie bezbronny, królik może być również sprytny, dzięki czemu poradzi sobie z silniejszym od siebie przeciwnikiem, jakim może być wilk czy myśliwy. Przechytrzy go i na swój sposób ukarze za atak na słabe zwierzątko, czyli siebie.

Nawet sam Bohater może stać się Trickerem, dzięki czemu oszuka Cienia lub ominie bez problemu Strażnika Progu.

Przechytrzyć Trickera

Może też dojść do sytuacji, gdy to Tricker zostanie wykiwany. Ten, który jest sprytniejszy, zapragnie nagle wykorzystać słabość innej postaci. A wtedy sam zostanie przechytrzony. Słaba postać może wykazać się wytrwałością i uporem, dzięki czemu będzie w stanie zwyciężyć. Albo po prostu połączy siły z kimś podobnym sobie, co znacznie ułatwi zadanie.

Tricker to ktoś, kto rozbawi i znajdzie rozwiązanie w sytuacji pozornie bez wyjścia. Czasami stanie po stronie Bohatera, czasem przeciw niemu, a kiedy indziej po prostu z boku, przyglądając się jego poczynaniom. Postara się o to, by powaga nie doprowadziła do nieszczęść i zbyt długo nie zajmowała miejsca na scenie.

Na podstawie: Podróż autora. Struktury mityczne
dla scenarzystów i pisarzy
, Christopher Vogler.


Pozostałe archetypy znajdziesz tutaj.

14 myśli w temacie “Archetyp Tricker – żartuję i radzę

Add yours

Dodaj komentarz

Website Powered by WordPress.com.

Up ↑

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij